menu  

Joods Monument Arnhem
Joods Monument Arnhem

2019-2021: Holocaust project Thomas á Kempis

2019: De start op het Thomas a Kempis College 

 

Het Holocaustproject is gestart op het Thomas á Kempis College in Arnhem. Vanaf mei tot juli 2019 hebben 300 leerlingen van klas 3 Havo en VWO van het Thomas a Kempis zich voor het vak levensbeschouwing gedurende 7 weken intensief bezig gehouden met de geschiedenis van de Holocaust in Arnhem.

 

2020-2021: vervolg

In de volgende jaren is het project op het Thomas voortgezet met nieuwe lichtingen leerlingen. Leerlingen droegen steeds bij aan de de jaarlijkse herdenking bij het Joods Monument Arnhem op de tweede zondag van november. In het laatste jaar is een lesboekje ontwikkeld: 'In de straten van Arnhem, estafette-herdenking Holocaust'. In 2022 heeft het Beekdal lyceum het stokje voor twee jaar overgenomen.

 

Doel van het project

Doel van het herdenkingsproject is de leerlingen zo direct mogelijk te betrekken bij de onthulling van het Holocaustmonument voor joodse Arnhemmers in november.

Onderwijs over de Holocaust is een absolute must voor jonge mensen op middelbare scholen. Maar waarom eigenlijk? Primo Levi (1919-1987) zegt het in 7 woorden: Het is gebeurd. Het kan weer gebeuren. Jongeren moeten aan de slag met die uitspraak. Ze moeten weten wat de gevolgen kunnen zijn van ideologieën die hun wortels hebben in blinde haat jegens mensen die anders zijn. Maar hoe onderwijs je dat? Wat wel, wat niet? 

 

Enkele basisprincipes

Enkele basisprincipes van International School of Holocaust Studies Yad Vashem: 

 

  • Behandel de Holocaust niet (uitsluitend) met beeldmateriaal gemaakt door de daders (nazi's). Daarin worden de slachtoffers voortdurend 'in ontmenselijkte staat' afgebeeld.
  • Leer leerlingen steeds naar het perspectief van de bron (= beeld, geschrift) vragen.
  • Genocide wordt gepleegd op mensen. Stel hun levens centraal, niet hun dood. 
  • Neem verhalen op van overlevenden. Dan kunnen de leerlingen 'mee leven' met het verhaal. Want leerlingen mogen niet verlamd achter blijven met het beeld van dood en verderf als eindpunt. Zij moeten verder kunnen! 
  • Breng de individuele verhalen in verband met de grote historische context. 
  • Laat leerlingen die historische context zelf bestuderen met bijpassend lesmateriaal.
  • Bagatelliseer genocide niet met algemeenheden als "Iedereen heeft het moeilijk gehad in de oorlog" . Daarmee wordt de systematisch geplande massamoord op Joden, Sinti, Jehova's, gehandicapten en homo's ontkend.

 

Voor informatie over het scholenproject Holocaust kun je terecht bij Anita Hendricx via www.scholenproject@joodsmonumentarnhem.nl

Scholen

2019-2021: Holocaust project Thomas á Kempis

2019: De start op het Thomas a Kempis College 

 

Het Holocaustproject is gestart op het Thomas á Kempis College in Arnhem. Vanaf mei tot juli 2019 hebben 300 leerlingen van klas 3 Havo en VWO van het Thomas a Kempis zich voor het vak levensbeschouwing gedurende 7 weken intensief bezig gehouden met de geschiedenis van de Holocaust in Arnhem.

 

2020-2021: vervolg

In de volgende jaren is het project op het Thomas voortgezet met nieuwe lichtingen leerlingen. Leerlingen droegen steeds bij aan de de jaarlijkse herdenking bij het Joods Monument Arnhem op de tweede zondag van november. In het laatste jaar is een lesboekje ontwikkeld: 'In de straten van Arnhem, estafette-herdenking Holocaust'. In 2022 heeft het Beekdal lyceum het stokje voor twee jaar overgenomen.

 

Doel van het project

Doel van het herdenkingsproject is de leerlingen zo direct mogelijk te betrekken bij de onthulling van het Holocaustmonument voor joodse Arnhemmers in november.

Onderwijs over de Holocaust is een absolute must voor jonge mensen op middelbare scholen. Maar waarom eigenlijk? Primo Levi (1919-1987) zegt het in 7 woorden: Het is gebeurd. Het kan weer gebeuren. Jongeren moeten aan de slag met die uitspraak. Ze moeten weten wat de gevolgen kunnen zijn van ideologieën die hun wortels hebben in blinde haat jegens mensen die anders zijn. Maar hoe onderwijs je dat? Wat wel, wat niet? 

 

Enkele basisprincipes

Enkele basisprincipes van International School of Holocaust Studies Yad Vashem: 

 

  • Behandel de Holocaust niet (uitsluitend) met beeldmateriaal gemaakt door de daders (nazi's). Daarin worden de slachtoffers voortdurend 'in ontmenselijkte staat' afgebeeld.
  • Leer leerlingen steeds naar het perspectief van de bron (= beeld, geschrift) vragen.
  • Genocide wordt gepleegd op mensen. Stel hun levens centraal, niet hun dood. 
  • Neem verhalen op van overlevenden. Dan kunnen de leerlingen 'mee leven' met het verhaal. Want leerlingen mogen niet verlamd achter blijven met het beeld van dood en verderf als eindpunt. Zij moeten verder kunnen! 
  • Breng de individuele verhalen in verband met de grote historische context. 
  • Laat leerlingen die historische context zelf bestuderen met bijpassend lesmateriaal.
  • Bagatelliseer genocide niet met algemeenheden als "Iedereen heeft het moeilijk gehad in de oorlog" . Daarmee wordt de systematisch geplande massamoord op Joden, Sinti, Jehova's, gehandicapten en homo's ontkend.

 

Voor informatie over het scholenproject Holocaust kun je terecht bij Anita Hendricx via www.scholenproject@joodsmonumentarnhem.nl

 

Locatie Joods Monument Arnhem:
Kippenmarkt/Jonas Daniël Meijerplaats